Freebee - viden - EVOLUTIONEVENTS

Freebee – viden

Positiv psykologi

Din hjerne kan blive tetris-ized – når du spiller meget tetris. Så oplever du at andre ting du ser kan køre rundt visuelt – som i spillet. På samme måde kan du påvirke din hjerne til at blive mere positiv, og se de gode ting i hverdagen.

Det er ret simple ting der gør en forskel:

  • Skriv 3 ting ned du er taknemmelig for hver dag
  • Sig eller skriv noget positivt og opløftende til en person hver dag, som betyder noget for dig
  • Gør noget venligt overfor en fremmede hver dag
  • Træn Mindfulness for at blive mere nærværende
  • Vær sammen med positive mennesker. Vi smitter hinanden

At være taknemmelig hjælper dig med at sove bedre, øger dit selvværd og forbedrer din modstandsdygtighed og din empati.

 

Gratis videoer om instinkter:

Se med og genkend dig selv. Vi har alle en indre rækkefølge, ift. hvor dominerende vores instinkter er.

At genkende din og andres rækkefølge, og stærke og svage sider, er med til at gøre det nemmere at forstå dig selv og andre. Dermed kan dit parforhold få ny rummelighed og gnist, dine relationer kan blive dybere og din empati for andre mennesker kan vokse.

Overblik over de 3 instinkter:

https://youtu.be/HiLv__axGbE

Overleveren:

https://youtu.be/kAhTzA4wyzM

Den sociale:

https://youtu.be/W375bgWiSRw

Det intense instinkt:

https://youtu.be/jEYn3Hoff28

Alle 3 instinkter samlet:

https://youtu.be/SOUT0QL93GE

Posttraumatisk vækst – PTV, kan opleves som:

  • Din perception af verden ændres
  • Nye tanker om livet
  • Dybere samhørighed til andre
  • Større sårbarhed -> taknemmelighed -> prioriteringsevne
  • Vækst i empati og altruisme (får lyst til at hjælpe fordi man kender følelsen af at få hjælp)
  • At blive bedre til at værdsætte og italesætte vores følelser
  • Eksistentialistiske spørgsmål dukker op ( hvad er formålet med mit liv, hvad er meningen med at jeg blev sparret? Det er ikke ensbetydende med, at man altid finder et fyldestgørende svar på spørgsmålene. Og det er heller ikke altid behagelige svar der kommer frem. Men processen antages stadig at være personlig vækst, fordi man bliver mere bevidst og når dybere bevidsthedslag).
  • Øget selvværd (hvis man f.eks. bliver skilt, og efterhånden går fra hjemmegående husmor til ansat, og dermed kommer til at føle at man nu har mere at byde på)
  • Øget selvtillid
  • Selvindsigtvokser
  • Tydeligere værdier
  • Bedre til at sige fra
  • Bliver nemmere rørt over små ting
  • Øget nærvær – værdsætter nuets energi
  • Mere medfølende: Måske har man levet efter noget for noget –  I krisen har man fundet en dybere menneskekærlighed, hvor man spirituelt føler at vi alle er forbundet, og derfor får man en helt anden lyst til at bidrage, uden at skulle have noget igen
  • Nye karaktertræk – kanvære udviklet for at klare sig i situationen, som f.eks. mod og viljestyrke eller konflikthåndtering

Forudsætninger for PTV

  • Optimistisk sind- fordrer styrkende coping strategier og positive forventninger
  • Positivitetskvotient på minimum 3:1
  • Selfefficacy: Handler om tilliden til egne evner og handlekraft. Kræver at du er vant til at udfordre dig selv, og vant til at turde at handle. Handling er baseret på bevidsthed, håb og kreativitet.  Du tør at gå på usikker grund. Du har tillid til at det nok skal gå godt. Anne Kirketerp oversætter det med Handlingstillid. Du har tilliden til at dine handlinger vil fører dig hen på den destination du stræber efter. Self Efficacy nævner Anne Kirketerp desuden som den vigtigste kvalitet hos en entreprenør – og her er det som ligegyldigt om du skal bygge en virksomhed eller et godt liv
  • Refleksion: De positive indsigter forsvinder, hvis vi ikke bliver ved med at dyrke dem. Del dem
  • Åbenhed: Overfor nye tanker, oplevelser og perspektiver

ALT dette kan trænes

Det kræver at du lever et liv hvor du:

Reflekterer, har håb og drømme, træner åbenhed ved at prøve helt nye ting en gang imellem, at du træner din kreativitet ved at prøve nye events og møder nye mennesker, og at du vænner dig til at tage handling på de ting der er i din læringszone du brænder for, selvom at frygten samtidig følger med.

 

 

 

 

 

Hvilken ulv fodrer du?

 

Mental konditionering

Du kan træne og vedligeholde dit positive mindset, ved at se videoerne på min Youtube kanal her.

 

Hvis du skriver dig op til nyhedsmail vil du modtage en kort og inspirerende video i din inbakke hver uge.